2a plats!!

Igår Lördag så åkte jag med Snickarn i hans Appendix K Volvo 142 nere i Vara. 3 st korta ss som kördes 2ggr. Så det blev en andra plats för oss i klassen av 7 startande.
Däckena har kommit till Swiften, Intercomen har monterats, men vart är fjäderbena? Föhoppningsvis så kommer dom i början av veckan (ej iordning gjorda p.g.a att Bosse Wiberg inte hinner) Så ja hoppas att dom håller utan krångel säsongen ut, så man kan skicka in dom i höst/vinter.
Så fort fjäderbena har kommit anmäler ja oss till Vätternrallyt. Start och mål i Huskvarna. Info hittar ni på www.vatternrallyt.se
 

Väntar på leverans...

PBZ.se ringde i Fredags och berättade att dom hade fått hem däckena ja beställde för snart 2 V sen, så dom kommer i mitten av veckan.
I Torsdags så beställde jag även en intercom förstärkare. Så den kommer nog i veckan den med.
Men vart är fjäderbenen?? Har inget hört från BoWi så har ej anmält mig till Vara's rallytävling, Jag åker med snickarn istället.
Nu hoppas vi på att kunna komma till start i Vätternrallyt som arrangeras i Huskvarna. Den tävlingen är den 13/6.

Väntans tider

Ja, inget går ju upp imot att vänta! Ringde Bowi igår, och han hade så mycket att göra så han hade inte hunnit titta på mina fjäderben. Det börjar ju som bekant att närma sig tävling igen, men har han dom inte klara innan helgen så blir det inget körande för min del, då hoppar ja in i högersätet igen.
Förmodligen hos snickarn, men kanske eventuellt någon annan om inte hans kartläsare kan. Men då blir det att läsa noter igen. Var ju senast för typ 4 år sedan som jag gjorde det.
Det var lungt enligt honom, han tänkte gå över till siffer noter istället för beskrivande så det skulle bli nytt för honom med.
Var nere på körskolan idag igen för en ny teorilektion. Det är verkligen välbehövligt, för man har verkligen glömt mycket sen man tog körkort plus att det har kommit mycket nytt.
Får hoppas att det händer lite mer på rallyfronten nu, för det har varit dött nu ett tag.

Inget Midnattsolsrally!

Blir tyvärr ingen start i Midnattsolsrallyt i sommar. P.g.a att vi inte kom med, det var ca 60st som ej får vara med på den tävlinngen, dom tar endast imot 170 startande så intresset för denna tävling är STOR.
Så snickarn har funderingar på att åka resten av Historiska rally cupen istället.
Så man får agera åskådare istället på Midnattsolsrallyt om det är fint väder.

Väntans tider..

Ja, då var man hemma från verkstan igen. Nu är allt fixat, förutom fjäderbenen som jag har skickat till BoWi i Gävle. Väntar på att han ska ringa och säga att de e klart. Vågar ej anmäla mig till Vara som går den 30/5. Vore träligt om dom inte hinner kommer hem innan det, men har ju ett alternativ och det är ju att åka med snickarn igen i hans 142a.

Dåligt med uppdateringar!

Har tyvärr inte haft tid med uppdateringar de sista dagarna.
I Lördags så var det dags för comeback i högerstolen. Esab rallyt i Laxå som var en deltävling i Riksmästerskapet för historiska rallybilar. Så det var ett stort startfält blandat med gamla och nyare rallybilar.
På SS1 så klagade Snickarn på att den styrde dåligt i höger svängar så det tappades tid på den sträckan. Så på transporten så hoppade ja ur bilen och tittade och det var punktering på vänster framhjul. Så fram med grejerna och byta till reservhjulet. På SS2 och SS3 så gick det betydligt bättre men han var inte nöjd med däcken så ja skickade ett mess till service personalen att göra klart för däckbyte runt om. Allt var framplockat när vi kom in på service, (smidigt med mobil)
Så till SS4 och vi var laddade, nu skulle det laddas, sista halvan av sträckan kunde jag efter att ha åkt där för ett par år sedan så det under lättar lite i alla fall när man inte får ha noter. Men efter 1,5-2km så svär snickarn, Ingen gas, första tanken var wiren har gått av, stannar och ur bilen öppnar huven och kollar, inget trasigt, in i bil och tittar vid gaspedalen, där hade sprinten som håller wiren på gaspedalen, säger till snickarn att börja leta efter sprinten alternativt en lösskruv som vi kan sätta dit så vi kommer ut från sträckan. Vi höll på att ge upp efter genomsökt bilen så gött det gick, då kom ja på att vi stog i skogen, måste ju finnas någon gren, hittar en ung gran som ja bryter av en gren och fixar till och stoppar dit, fan det funkar stort jubel för oss själva i skogen. Med den lösnigen kom vi ut från sträckan och vi kommer överens om att försöka ta sista sträckan också, går grenen av är det ju bara att springa till skogs och leta upp en ny. Men den höll hela sträckan, och vi fick till det klockrent på den sträckan, hade 10e tid i klassen.
Men tyvärr så tappade vi 5 minuter på 4an så det var kört!
Henrik Persson från Kullings MS total vann tävlingen med 0,5sekunder!! före hemma föraren Eddie Hörbing.
Idag har jag varit en sväng i garaget och monterat dit dom nya bussningarna till stabilisatorstaget. Monterat dit skärmar,stötfångare, grill och innerskärmar. Så nu väntar jag på fjäderbenen som är hos Bowi i Gävle för renovering (förhoppningsvis om det är hans fjäderben) Väntar även på att däcken skall komma, det var en dimension som dom inte hade i lager så det skulle ta lite längre tid.
Imorgon är det dags för körskolan igen, känner att det börjar bli dags att börja plugga för det nu med, men när ska man få tid?
Efter körskolan blir det nog garaget en liten sväng imorgon och fixa lite småskit som stänkskydd m.m


Inför ESAB-rallyt i Laxå

Jaha, då var det bara 3 dagar kvar tills man ska sätta sig i högerstolen igen då. Ska åka som tidigare nämnt med "Snickarn" i hans trimmade historiska Volvo 142. Ska bli kul att få åka bakladdare igen. Första start är kl 11,00 från ESAB hallen i Laxå för er som vill ut och titta.
Har ej hunnit göra så mycket med Sukkan denna vecka p.g.a sjukdom, har känt mig hängig och ont i hela kroppen. Bussningar är iaf beställda från en Suzuki återförsäljare i Småland. Har varit i kontakt med en gammal Suzuki förare ang om man skulle sätta dit kraftigare bussningar men det hade han provat, men då vek sig länkarmen istället, så han hade gått tillbaka till orginalbussningar.
Beställde även 2st däck idag från www.pbz.se av märket Markgum, har ingen egen uppfattning av det däcket, men har pratat med en Golf åkare som tävlar i Grupp E (standard rallybil) och han gillade Markgum, Så ja tyckte det kan va ide' att pröva, duger dom inte i fram är det bara att slänga på dom i bak! Och priset på dessa däck är långt under dom mer kände däcken t.ex Kumho och yokohama.
Siktar på att ha bilen klar till Vara som går den 30/5 som är en 'riktig' rallytävling vilket blir vår första tävling i skogen. Falköping var som bekant en rallysprint.


Det går inte alltid som planerat!

Det var ju meningen att jag skulle hålla på med rallybilen ikväll, men så ringde en kompis och bad om hjälp å va gör man inte för sina polers =) Så det blev inget rallymek ikväll! Kanske förhoppningsvis imorogn efter ett 2 timmars pass på trafikskolan..
Ove (våran chaufför & mekaniker) ville inte att jag skulle ta BE körkort för då trodde han att vi inte behövde han något mer! Men det är ju klart vi gör!! Vad skulle vi göra utan honom?
Får hoppas på lite mekande och bilder imorgon då.
Någon som såg på rallycrossen från Portugal igår kväll? Synd att inte 'LL' lyckades hålla Bossard bakom sig! Vi har ju tävlat en hel del mot varandra i junior folkrace och jag är inte förvånad att han tillhör europa eliten i div.1A i rallycross!

Nedplockning av fronten

Jaha, i Lördags och Söndags så börja jag plocka ner Swiften, hjulupphängningen fram och stötfångare och skärmar. Fixade till en ny drivaxel på höger sida, det var inre knuten som hade gett upp. Har idag beställt nya bussningar till krängningshämmaren, väntas komma nästa vecka, så ilväll blir det till att börja rikta skärmarna. Bilder på det kommer!

Lite bilder från dagen!


Debuten avklarad

Jaha, då va man hemma från ett varmt, soligt och fruktansvärt dammigt Falköpings motorstadion. Tyvärr så gick det inte enligt planerna. Tanken var ju att ta sig i mål så man får så mycket km i bilen som möjligt!
Inför första sträckan så var man lite nervös, men det släppte så fort man klev av kopplingen. Hade alldeles för hög profil på däcken så han orkade inte ordentligt. Bromsa lite tidigt ett par gånger, men det var ju trots allt första gången. Kom in på 4e tid av 8 startande i klassen, att tillägga är ju att vi körde mot trimmade bilar, så vi var nöjda och väldigt taggade inför andra åket. Inga som helst problem med bilen förutom dom höga däckena då.
Andra åket börja jättebra inne på rallycross banan och ut från den och ut på långa rakan, men strax efter ja bromsa inför en vinkel vänster small det till i framvagnen (kanske en sten, kanske tidigare slitage på framvagnen) och märkte att bilen blev svårstyrd, sen börja den kännas väldigt skum, vingla å for, så ja sänkte tempot något lite, vi flög över ett par krön och efter det så varna publiken för att bilen som starta före oss hade fått stopp, efter hoppena blev den väldigt tungstyrd och man hörde däckena tog i skärmarna, när det var ca 400 meter kvar till mål sluta den driva så det var bara att rula åt sidan.
Ja å kartläsarjä**el hoppa ur å börja leta fel, då visade det sig att krängnigshämmarstaget hade släppt från länkarmen högerfram, så det gjorde så att hjulet slog framåt och bakåt. Drivaxel hade ju även gått sönder p.g.a dom påfrestningarna som blev då.
Så det blev att aggera publik resten av dagen. Hade vi fått fortsatt så hade vi haft chans på tredjeplatsen i klassen om vi och bilen hade skött oss.
Efter tävlingen så sa vi att nu är ett rally team med tillhörande bil, kärra, reservdelar och personal till salu =)                                                                                           Bilderna som följer så har bilen gått sönder!!

Nu har bilen gått sönder!

RSS 2.0