Michelin Primacy HP

Köp definitivt inte detta däck! Jag köpte 2 st 225/45 17" i somras till min Opel Signum. Dessa blev 'taggiga' 'tå/häl' det är ett konstigt slitage som blir på insida alternativt utsida. Om man känner med handen på däcket så känns det ojämnt som jag beskrev tidigar 'trappa' alt. 'taggiga' eller som Michelin kallade det 'tå/häl'. Michelin skyllde på fel lufttryck och för högt vridmoment i motorn. På däckverkastaden och märkesverkstaden säger dom att det skall vara högre lufttryck än tillverkaren rekomendera p.g.a dessa problem. Jag vet 3st bilar till som har fått dessa problem efter ha köpt detta däckmärke/modell. Och det har varit Saabar av modell 9-5 och 9-3 kombi.
Detta är bara ett tips till er som går i däckköpar tankar till våren.

Kommentarer
Postat av: Thomas

Har du kollat hjulinställningen ???

99% av alla SAAB Opel har samma problem inbyggt från fabrik!! Oavsett däck. Ju bredare/lägre = mer problem. 17" måste ha minst 2,7 Kg

PS med släp minst 3,5KG ..

2009-11-15 @ 15:16:06
Postat av: Fredrik Funk

Ja du Thomas. Jag jobbar på Saab/Opel verkstad. Fram tills nu i somras så har just Primacy HP fungerat bra på Opel och Saab. Ja, jag gör regelbundet hjulinst. Michelin sa att jag skulle ha 2,5kg i däcken. Åkte med 2,7kg i däcken, men de var för högt ansåg han på Michelin som var och tittade på däcken. Han 'skyllde' även på att det är så högt vridmoment i motorn, därför blir de 'tagiga'. Men då får de för he***te bygga däck som klarar lite vridmoment. Att Med släp och packning så har du nästan rätt ca 3,2 kg rekomenderade Michelin.

2009-11-16 @ 21:57:41
URL: http://nitenrallyteam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0