Inför Duntis 3

Så har man varit i verkstan igen då.
Fixade till framvagnen och tittade övar resten av alla skruv och dyligt så att ingen annan hade lossnat. Men allt såg okej ut som tur var.
Byte bromsvätskan med, för ja tyckte det kändes som pedalen blev lite svampig mot slutet i Hallsberg. Mest en åtgärd för psyket, känns bättre om allt är i tipp topp.
Annars är det inte mycket kvar att göra med bilen. Sätta dit skyddsplåten och montera på hjulen.
Men först blir det en vecka's semester i Turkiet.
Så Petter får hoppa in i högerstolen istället för mig i Götene rundan på Lördag. Bra att han får lite träning.
Så nu kommer det inte att hända så mycket på denna blogg förän jag är hemma igen nästa Söndag.

Inför Duntis 2

Hemkommen från verkstan idag med.
Började med att plocka dän bromstrummorna i bak för rengörning och kontroll. Ser fortfarande bra ut efter att TBA Slävagnservice limmade dit nya bromsband!!! Så ett stort tack till Honom.
Varmkörde växelådan efter oljebytet igår och kontrollerade nivån så att det var okej.
Sen kom det otäcka. Skulle kika över framvagnen då jag upptäckte att skruven som håller länkarmen i karossen var lös!!
Den hade gängat ur sig uppe i Hallsberg, för innan var den åt dragen. Så skruven hade enbart suttit kvar p.g.a att länkarmen spände och nöp fast skruven. Så där hade man en aning tur.
Så det var bara att riva ner länkarmen och krängningshämmar staget och se till att gängerna var hela. Vilket det var. Så nu ska det bara skruvas ihop. Får hoppas man får lite tid över på Torsdag. Så man kan hinna dit en sväng då och skruva lite.
På Lördag har jag "tjatat" mig till att vi ska åka och kika lite på Götenerundan innan vi drar vidare mot Landvetter. För kl 16,35 lyfter planet till Turkiet. Så då blir man borta en vecka för att ladda upp sig inför Motala.

Hittat lite fler bilder på nätet från Hallsberg!

Den första bilden är klockren =)

http://www.enlundsfoto.se/public/Hallsbergssprinten-09/slides/Bild%201077.html

http://www.enlundsfoto.se/public/Hallsbergssprinten-09/slides/Bild%20764.html

Inför Duntis 1

Så började med Suzukin idag, hämtade den imorses för att tvätta av den på jobbet.
Körde tillbaka den till verkstan efter jobbet och lyfte upp den plockade bort hjul och skyddsplåt.
kollade över hjulupphängningarna lite snabbt.
Byte även växelådsolja.
Mer hann jag inte med för var även med Emil till grevby och hämtade hans folkrace bil.
Så imorgon blir det översyn och rengörning av bromstrummorna bak.

Lite länkar till bilder på oss i Lördags:

http://www.hmkrally.se/album/slides/DSC_5511.html

http://endurosport.se/Bilder/Arkiv2009/Rally/Rallysprint%20hmk20090822TB/

Lite bilder från Hallsberg


Tävlingsrapport Hallsbergsprinten

Igår så var vi som sagt i Hallsberg och körde deras rallysprint.
Första åket gick lite knackigt, var inte så laddad och koncentrerad som jag ville, så missa en sväng och bromsa alldeles för tidigt i en annan. Men tiden blev 1,50 min.
Inga bekymer för övrigt.
Andra åket kändes mycket bättre. Inga större fel i körningen, kapade tiden en sekund.
Uppladdningen var nog den bästa inför tredje åket, då ja nästan satt och somnade i depån. Tog alldeles för lång tid imellan körningarna, så det blev segt.
Petter gick och kikade på sträckan innan tredje åket å det var SÖNDERKÖRT på många ställen.
Så jag körde för bilens bästa och körde runt de värsta hålorna och gropar som blivit så det var ingen topptid, 1,51. Men segern i klassen var ju så gott som säkrad redan när vi kom dit på förmiddagen. Gällde bara att komma i mål för att vi var själva i klassen.
Men om man jämför med Volvo Org. C-förare så hade vi blivit tvåa, ca en halv sekund efter vinnaren i den klassen. Vi hade även blivit 4a i Volvo org. Elit (A och B förare samanslaget)
Så nu ska bilen gås igenom så den är fit for fight till Finalen i Duntis Cupen i Motala.
Bilder kommer när jag har fått dom.

Inför Hallsberg 3

Så idag så var ju ute och testade bilen på gatan utanför. Det verkade fungera bra så ja sköljde av bilen och körde in den igen i verkstan.
Imorgon slutar jag lunch så då blir det lastning och plocka fram grejerna som skall med till Hallsberg.
Köpte även växellådsolja igår så jag skall byta den innan Duntis Finalen i Motala.
Än så länge så är jag anmäld till Duntiscup Finalen och Vedumsmästerskapen i Vedum. Har även planerat att köra Rikspokalen i Örebro den 17/10 om ekonomi och bilen tillåter detta.
Återkommer efter tävlingen med en rapport om hur det gick.

Inför Hallsberg 2

Igår kväll så plockades det ihop de grejer som skall med på Lördag.
Kollade även belysningen på kärran så de funka.
Ikväll så skall Ove komma till garaget så vi kan justera in bältet så vi slipper göra de på Lördag.
Ska även ut och provköra den så allt verkar okej.
Har startnummer 50, är ensam i C-förar klassen, men finns en A-förare som kör i samma klass.
Av någon konstig anlednig så har vi hamnat i B-förar klassen, men står att jag är C-förare. Men har pratat med dom precis och förklarat läget. Men det skulle inte inebära några problem.
Imorgon blir det förmodligen lastning av rallybilen, så det bara är att packa in grejerna i servicebilen på Fredag.
Skönt att det även blir lite sovmorgon på Lördag. Har besiktning 09,30 - 11,00, men är lika bra att vara där vid 09,30 så att man kommer snabbt till tävlingsområdet och får en hyffsad bra plats i depån. Första start är 12,01 så vi kommer att starta ungefär 12,55 skulle jag tänka mig.

Inför Hallsberg 1

Har idag varit i garaget för att slutföra allt som skall inför helgens tävling i Hallsberg.
Målat klart fälgarna och passade på att slänga på lite färg i hjulhusen när man ändå höll på.
PK's Däck krängde på och balanserade de nya rallydäckena. Får se om jag tänker använda dom i Hallsberg eller om ja spar på dem till Finalen i Duntiscupen i Motala.
Blåste bort och torkade av allt damm som blivit på bilen.
Bokade stuga idag med i Motala då vi skall ligga över för att Petter skall köra folkracesprint på Söndagen. Det är samma sträckning som vi skall köra rallyt på Lördagen i Motala.
Imorgon så blir det de sista förberedelserna.

19e Plats av 38 startande i klassen

Igår var vi i Almunge och åkte A.R.C rallyt. 8 sträckor låg framför oss där det var 4st som kördes 2ggr, varav den 4e och 8e hade olika sträcknignar, men hälften av sträckan var samma.
Började lungt för att sedemera öka tempot och ändra lite på körstilen. Åka mer på 3an än på 2ans växel. Då gick det mycket bättre.
Det var bland dom roligaste vägarna vi åkt. Riktigt grymma vägar som höll bra. Tack Almunge MK för ett toppen arrengemang.
Segrade gjorde inte helt otippat hemmaåkaren Tony "Roten" Jansson med ca 40sekunder ner till 2an.
Nu är det uppladning inför nästa helg då det är dags att lufta Suzukin igen i Hallsbergsprinten som går på Hallsbergs motorsportsområde.

A.R.C Rallyt i Almunge

Jaha, så imorgon kl 04,00 så ska vi komma iväg för att styra mot Almunge som ligger utanför Uppsala.
Detta är en deltävling i Klassiska rallycupen. Så det är enbart klassiska rallybilar med.
Första start är klockan 11,00 så runt 11,54 är det dags för oss att starta.
Så om ni ska ut och titta så håll uppkik efter startnummer 54 i en röd 142a med en nybliven 59åring bakom ratten.
Tävlingens totala längd är 20mil varav 6mil är avlysta specialsträckor. Vet ej hur många men det ska bli fränt.
Slutligen vill jag gratulera Sven-Erik på 59-årsdagen!

ARC rallyt på Lördag

På Lördag morgon så åker Jag, Snickarn, Johan och Petter till Almunge som ligger utanför Uppsala för att åka ARC rallyt som enbart är för Klassiska rallybilar.
Så det verkar som 142an är iordning för att tampas om placeringarna i våran klass.
Tävlingsrapport om den utflykten kommer efter Lördagen.
Med Suzukin händer inte så mycket.
Nästa Lördag är det dags att köra Hallsbergsprinten med servicechefen som kartläsare.
Den 12 September är det dags för finalen i Duntiscupen i Motala, och jag hoppas att man kan vara med och slåss om segern i tävlingen och hela cupen.
4 Oktober är vi även anmälda till Vedumsmästerskapen i Rally som går i just Vedum utanför Vara. Det är Kullings MS som anordnar denna 'mini' tävling som har 2 sträckor som körs 2 gånger med total SS på 11km. Hela tävlingen är även onotad så då kan man ha lite mer chans att hävda sig kanske. Kör tyvärr tillsammans med trimmat 2hjulsdrivet. 


RSS 2.0